Etik i organisationer

- Fra gode hensigter til bedre handlemuligheder

Hvordan kan jeg finde ud af, om jeg skal gøre A eller B, når jeg synes, at det er som at vælge mellem pest eller kolera? Hvordan kan jeg føre denne ubehagelige beslutning ud i livet og gøre mindst mulig skade? Den slags vanskelige moralske spørgsmål er ledere og organisationskonsulenter i stigende grad optaget af, hvad enten det gælder håndtering af dagligdagens moralske udfordringer, som skal fremme resultater på bundlinjen eller anvendelsen af metoder, koncepter og HR-aktiviteter, der skal udvikle organisationen. Selv de bedste hensigter får ofte et begivenhedsforløb, som fører til ansigtstab, krænkelser, beskadigede relationer og tab af selvrespekt og selvværd. Vi skitserer nye ideer til metoder og handlemuligheder, der gør det muligt for ledere, medarbejdere og konsulenter at navigere i kompleksitet og praktisere en relationel etik.

 

Etik i organisationer, Lektørudtalelse af lektør Jørgen Bartholdy

"Det er ikke muligt at arbejde med værdibaseret ledelse uden at drage etiske aspekter ind. Der er derfor allerede en del bøger, der [...] behandler emnet. Denne vil indtage en position som en af de væsentligste".

Uddrag af Jørgen Bartholdys lektørudtalelse. En lektørudtalelse er skrevet af en bibliotekar eller ekspert til brug for vurdering af anvendelighed i biblioteker. Lektørudtalelse produceres af Dansk Bibliotek Center.

 

 

Kan bestilles på salg@dpf.dk