Nyhedsbreve

NYHEDSBREVE

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev nederst på vores forside her.






  

NYHEDSBREV FEBRUAR 2016


KÆRE ALLE

Vi håber, at alle vores kunder, deltagere, samarbejdspartnere og læsere er kommet godt ind i det nye år. Hvis du kunne tænke dig at bruge en lille bid af året til at få flere perspektivrige vinkler på dit arbejde og et større handlerepertoire, så kan du nedenfor læse om to gode muligheder.

 

Ledige pladser – vil du eller din kollega med?

Det kan endnu nås at komme med på vores socialkonstruktionistiske uddannelse for ledere og konsulenter, som forløber i foråret 2016:


Modul 1: Torsdag d. 31. marts og fredag d. 1. april.
Modul 2: Tirsdag d. 26. og onsdag d. 27. april.
Modul 3: Torsdag d. 19. og fredag d. 20. maj.
Modul 4: Mandag d. 13. og tirsdag d. 14. juni.
        
Uddannelsen sætter fokus på, hvordan vi skaber vores virkelighed gennem sprog og kommunikation. I uddannelsen udfoldes ideer og metoder af særlig relevans for ledelse, konsulentarbejde og organisationsudvikling. Vi arbejder både med systemiske, anerkendende og narrative tilgange.
 

Uddannelsens indhold:  

Modul 1: Organisationsudvikling og sprogets skabende kraft

Modul 2: Coaching og andre udviklingssamtaler 

Modul 3: Koordinering af mening og handling i hverdagens kommunikation 

Modul 4: Dialog, der bygger bro over forskelle og konflikter

Pris: 34.900 kr. plus moms. Tilmeld dig her.

Du kan læse deltagervurderinger fra tidligere hold her.

 


International Læringskonference: Inspiring Learning Life: Ses vi?

Konferencen afholdes d. 13.-15. april 2016 på dejlige Sundvolden Hotel i Buskerud, tæt på Oslo.

Her kan du møde fantastiske tænkere og praktikere fra hele verden, bl.a. keynotes Ken Gergen, Elspeth McAdam, Gert Biesta, og Larry Espe.  Derudover vil der være en lang række workshops med oplægsholdere fra Italien, Grækenland, Holland, Canada, Norge, Danmark, Kina, Tanzania, mv.

Haslebo & Parntere står også for en workshop med titlen: How to change school culture through practicing relational ethics. Du kan læse om den her: http://inspiringlearninglife.com/speakers/learning-lab-presentations/

Formålet med konferencen er at mobilisere og nyttiggøre al den ekspertise, visdom og kreativitet, som lærere, ledere, forvaltningschefer, studerende, erhvervsledere, opinionsledere og NGO’ere har med henblik på at udforske og skabe inspirerende og glædesfyldte måder at lære sammen på.

Du kan læse mere om det spændende program her:

http://inspiringlearninglife.com/program/

Konferencen arrangeres af det Nationale Videncenter for styrkebaseret læring i Norge,  Arbeidsinstituttet Buskerud, Lent AS, samt TAOS Instituttet. Konferencen støttes af det norske kronprinseparrets fond. Haslebo & Partnere har bidraget til den indledende idéudvikling. 

 


To nye anmeldelser af Kulturudvikling i skolen - Hvordan?

Så er der netop kommet to nye anmeldelser af bogen Kulturudvikling i skolen – hvordan? Denne gang i Folkeskolen.dk. og Danske Kommuner

Anmeldelsen i Folkeskolen er skrevet af Christina Hostrup, som er folkeskolelærer.

Hun skriver blandt andet:

”Bogens fokus på, hvordan skolens kultur er bærende for den praksis, der udspiller sig, giver stof til eftertanke. Ikke fordi man som læser er uvidende herom, men mere fordi kulturudviklingen gennem bogen får lov til at fylde og blive væsentlig i skoleudviklingen lige nu og tilbyder andre veje ind i eller rundt om tilgangen til implementering af skolereformen. ”De særligt vigtige pejlemærker er udviklingen af en relationel skolekultur, organisering af samspils-og læreprocesser for både børn og voksne og en åbning af skolen for omverdenen”… En god indgang til 2016. Læs den.

I kan finde hele anmeldelsen her:

https://www.folkeskolen.dk/581079/kulturudvikling-i-skolen-hjaelper-reformerne-paa-vej

 

Anmeldelsen i Danske Kommuner er skrevet af Grethe Andersen, der er skoleleder.

Hun skriver blandt andet:

”Gro Emmertsen Lund og Gitte Haslebo har igen forfattet en rigtig god bog. Denne gang beskriver forskellige forfattere eksempler på virksomme kræfter i skoleudvikling. Man får som læser indblik i, hvilke indsatser der skaber kulturændringer, sammenhæng og holder udviklingen på sporet, samt hvordan.…. Bogen er båret af en stærke vision der peger på den indbyrdes forbundethed, der er mellem alle skolens aktører, og på det fælles ansvar, som alle parter må påtage sig for at bidrage til skolen som et lærings- og arbejdsfællesskab. Det er værdier, jeg i den grad kan koble mig på.”

 

NYHEDSBREV DECEMBER 2015

Kære alle

Herfra skal lyde en stor tak til kunder, deltagere, samarbejdspartnere og venner af huset for et inspirerende år.

Året har budt på særdeles gode opgaver og 3 bogudgivelser.
 

Her kommer en glædelig nyhed:


I dag har vi åbnet for tilmeldinger til vores Socialkonstruktionistiske uddannelse for ledere og konsulenter.

Ved tilmelding inden årets udgang giver vi 10% i rabat.  

Datoerne er følgende:

Modul 1: Torsdag d. 31. marts og fredag d. 1. april.
Modul 2: Tirsdag d. 26. og onsdag d. 27. april.
Modul 3: Torsdag d. 19. og fredag d. 20. maj.
Modul 4: Mandag d. 13. og tirsdag d. 14. juni.
        
Uddannelsen sætter fokus på, hvordan vi skaber vores virkelighed gennem sprog og kommunikation. I uddannelsen udfoldes ideer og metoder af særlig relevans for ledelse, konsulentarbejde og organisationsudvikling. Vi arbejder både med systemiske, anerkendende og narrative tilgange.
 

Uddannelsens indhold:  

Modul 1: Organisationsudvikling og sprogets skabende kraft

Modul 2: Coaching og andre udviklingssamtaler 

Modul 3: Koordinering af mening og handling i hverdagens kommunikation 

Modul 4: Dialog, der bygger bro over forskelle og konflikter

Pris: 34.900 kr. plus moms. 
 

Tilmeld dig her

Vi ønsker jer glædelig jul og et godt nytår.
Vi ser frem til samarbejdet i 2016.

Med venlig hilsen
Gitte Haslebo & Gro Emmertsen Lund 

 

 

 

 

NYHEDSBREV NOVEMBER 2015

Kære alle

Her kommer en række nyheder fra Haslebo & Partnere.  

Juletilbud: Få 20 % rabat på vores to bøger i serien Relationel Pædagogik.


Dansk Psykologisk Forlag er i julehumør.

Hold øje med det næste nyhedsbrev fra forlaget, som kommer i denne uge.

Her bringer forlaget informationer om, hvilke bøger der kan købes med 20 % i julerabat.

Det gælder fx vores to bøger: Relationsudvikling i skolen og Kulturudvikling i skolen – hvordan?  De kan købes enkeltvis eller samlet.

Tilbuddet er rettet mod alle dem, der abonnerer på forlagets nyhedsbrev.

Hvis ikke du allerede gør det, kan du gå ind på forlagets hjemmeside og tilmelde dig her

 

Inspiring learning life – toward collaborative paradigms in education


Dette er titlen på en international konference, som vil blive afholdt i Norge d. 13. -15. april 2016.

Konferencen arrangeres af TAOS instituttet, TAOS instituttet Europe, samt Lent AS og Arbejdsinstituttet Buskerud i Norge. Haslebo & Partnere har bidraget til den indledende idéudvikling.

Formålet med konferencen er at mobilisere og nyttiggøre al den ekspertise, visdom og kreativitet, som lærere, administratorer, studerende, erhvervsledere, opinionsledere og NGO’ere har med henblik på at udforske og skabe inspirerende og glædesfyldte måder at lære sammen på.

Programmet er under udvikling, men vi kan allerede nu røbe, at følgende vil være key note speakers: Professor Ken Gergen, Dr. Larry Espe og Dr. Elspeth McAdam.

Desuden vil der være en lang række workshops med oplægsholdere fra Grækenland, Holland, Canada, Norge, Danmark, Kina, mv.

Gro Emmertsen Lund og Gitte Haslebo vil stå for en workshop med arbejdstitlen: Skoleudvikling, der begejstrer.

Læs mere om konferencen her:

 

Boganmeldelse af Socialkonstruktionisme i organisationer - kort fortalt i Ledernytt 2015


Marit Eikaas Haavimb har udarbejdet en fin boganmeldelse af Gro Emmertsen Lunds bog: ”Socialkonstruktionisme i organisationer – kort fortalt” i det norske magasin Ledernytt. Læs den her:

"Vi er gjerne vant til å tænke at det finnes en verden "der ute", som finnes og er, uavhengig av vår observasjon. Samtidig vet vi at svaret på innledende spørssmål vil variere, avhengig av hvem vi spør. En leder vil svare anderledes enn en mederarbeider. En utenforstående noe annet enn en ansat. 
Vår mest anvendte tankegang bygger på realismen som erkjennelsesgrunnlag. Dermed kommer vi fort inn i diskusjoner rundt hva som er rett og galt, hvem sin "vikelighet og sannhet" som gjelder. 
Det skapes fort skiller i en organisasjon. Særlig hvordan noen føler seg overkjørt eller ikke hørt fordi deres oppfattelse av virkeligheten stemmer med det som er "gjeldende" som sannhet.

Med sosialkonstruksjonismen som erkjennelsesgrunnlag, får vi et alternativ til denne inngrodde måten å tenke på. Spørsmålene blir annerledes. Et hovedspørsmål er: Hvilken sosial verden bidrar hver enkelt til å være med og skape? Å tenke sosialkonstruksjonistisk vil si å tenke i helheter, relasjoner og sammenhenger. Spørsmål som stimulerer til tankevirksomhet, perspektivskifte og refleksjon. De er påne, rommer en etisk dimensjon, og er relasjonelle. Alle er medskapende og medansvarlige i det som foregår i organisasjonen. Videre sentrale spørsmål blir dermed: Hva skaper vi sammen? Hvordan skaper vi dette sammen? Hvem blir vi mens vi gjør det? Hvordan skaper vi bedre sampill, samarbeid og utvikling i organisajonen?

"Sosialkonstruksjonisme i organisasjoner - kort fortalt" tar for seg fire praksisformer som bygger på sosialkonstruksjonismen: Systemisk tenkning, Anerkjennende Utforskning (AI), CMM-teorien (kommunikasjon og koordinering og meningsskapelse) og Narrativer (historiefortelling). 
Alle praksisformene gjennemgås i forhold til av hvem og hvordan de har utviklet seg, hva de er og ikke er, og hvordan de kan relateres til organisasjonsudvikling. Samtidig relateres det hele til sosialkonstruksjonismen som felles plattform og erkjennelsesgrunnlag.

Boken er lettlæst, kort, oversiktlig og tankevekkende. Den kan være like nyttig og inspirererende for ledere som medarbeidere, lærere, studenter eller konsulenter innenfor organisasjonsutvikling og coaching. Den er konkret og praktisk, samtidig som den viser til videre fordupning dersom noe vekker spesiell interesse. Anbefales alle som ønsker tilgang til dyp kunnskab, formidlet som en spennende innføring i et alternativ til våre vanligste tankesett!"

 








 

NYHEDSBREV OKTOBER 2015

Kære alle

Her kommer en række spændende nyheder fra Haslebo & Partnere:

 

Bogen: Kulturudvikling i skolen – hvordan? forventes at udkomme d. 6. november.

Dansk Psykologisk Forlag har for nyligt åbnet for forudbestilling af bogen og giver 15 % i rabat frem til udgivelsesdatoen. Du kan forudbestille ved at klikke her.

Den første bog Relationsudvikling i skolen udkom marts 2014 og er allerede udkommet i andet oplag.

Kulturudvikling i Skolen – hvordan? er den første bog på dansk om
virksomme drivkræfter i skoleudvikling - og de drivkræfter, der IKKE virker.

Bogen viser, hvilke indsatser der skaber kulturændringer, sammenhæng og holder udviklingen på sporet, samt hvordan. Bogen indeholder en skatkiste af konkrete indsatser fra skoler i Danmark, Norge og Ontario, som kan inspirere alle skolens aktører med store perspektiver for den videre skoledrift og skoleudvikling

 

KONSULENTBISTAND OM FORANDRINGER


Ud fra vores kendskab til mange forskellige organisationskulturer har vi samlet en farvestrålende forandringsbuket bestående af en række nyttige tænke-og handleværktøjer, der kan bruges i forhold til organisatorisk forandring. Vi har gode erfaringer med at tilrettelægge processer, hvor ledere og medarbejdere kan forholde sig til aktuelle og undertiden besværlige forandringer og selv sammensætte en forandringsbuket, der skaber energi, engagement, medindflydelse og fremdrift i organisationen. Vi holder både inspirationsforedrag og skræddersyr dialogprocesser for ledere og medarbejdere. Skriv eller ring gerne, hvis du vil høre mere: www.haslebo-partnere.dk.

 

SPARRING TIL LEDELSESTEAM

Hvordan bliver en ledergruppe et velfungerende og effektivt ledelsesteam? Det er en løbende udfordring, dels fordi ledelsesstrukturen hyppigt ændres og gruppen sammensættes på ny, og dels fordi ledergruppens vilkår ændrer sig. Vi har mange års erfaring med både at støtte og udfordre ledergrupper og er optaget af, hvordan et ledelsesteam kan styrke sin evne til sammen og i praksis at forvalte rammer, udnytte råderum, sætte retning og skabe resultater gennem andre.

Coaching/sparring til ledelsesteam forløber typisk over 3 måneder til et år. Skriv eller ring gerne, hvis du vil høre mere: www.haslebo-partnere.dk.

 

HASLEBO & PARTNERES LEDER- OG KONSULENTUDDANNELSE


Det næste forløb på denne uddannelse oprettes, når der er deltagere nok til at danne et hold. I øjeblikket står der en stribe interesserede på vores venteliste.

Uddannelsen henvender sig til nye og erfarne ledere og konsulenter, der ønsker inspiration til egen praksis i en offentlig eller privat virksomhed. På uddannelsen udfoldes ideer og metoder af særlig relevans for ledelse, konsulentarbejde og organisationsudvikling og med afsæt i systemiske, anerkendende, CMM- og narrative tilgange.

Uddannelsen består af 4 moduler på 2 dage hver. Du kan læse mere om uddannelsen her:

Skriv eller ring gerne til os, hvis du er interesseret i at høre mere og gerne vil på ventelisten

 

DE 3 FØRSTE ANMELDELSER AF BOGEN SOCIALKONSTRUKTIONISME I ORGANISAIONER - KORT FORTALT


ANMELDELSE I SKOLELEDERNES MAGASIN PLENUM

Skoleleder Torben Mørup har anmeldt bogen her.

Her kommer et uddrag af anmeldelsen:

”Gro Emmertsens Lunds ambition med bogen er at give et kort og præcist overblik over socialkonstruktionismens bidrag til organisationsudvikling. Det er lykkedes rigtig godt. Der er både aha-oplevelser, gode råd og masser fra værkstøjskassen.…Der er masser at komme efter i bogen. På alle måder holder den, hvad den lover. Stærkest synes jeg Gro Emmertsen Lund er i kapitlet om relationstænkning i organisationsudvikling. Her brænder en ild. Og der er ideer at tage fat på, hvis man, som mange skoleledere i øjeblikket, er i gang med større eller mindre organisationsændringer.

… Bogen vil være at finde på mit skrivebord og kommer allerede i brug til skolestart. Fem ud af seks stokke.”

Se hele anmeldelsen i Magasinet her.


ANMELDELSE I MAGASINET SYGEPLEJERSKEN

Jens Bydam, sygeplejerske, cand. phil. har anmeldt bogen.

Uddrag:

.....Denne bog giver en introduktion til socialkonstruktionismen, der fokuserer på relationsprocesser mellem individer, hvor tilgangen er at konstruere spørgsmål, der kan skabe fælles læring om tanker, idéer, og handlinger. Socialkonstruktivismen præsenteres her gennem fire praksisformer. Vi får belyst, hvordan praksisformerne blev udviklet, hvad de går ud på, og hvilken betydning praksisformerne har for en organisations udvikling(…). Forfatteren viser, hvordan de fire praksisformer kan påvirke udviklingen i en organisation.

Bogen er letlæselig, men ikke overfladisk, og den er relevant for alle, der interesserer sig for organisationsudvikling.



ANMELDELSE AF LENE VON BÜLOW, SPECIALKONSULENT, CENTER FOR KVALITET

"Her er tale om en brugsbog – først og fremmest en introduktion til feltet, men også en bog, som kan bruges til opslag, repetition og guidning til yderligere litteratur. De mange letforståelige eksempler og de konkrete redskaber sætter læseren i stand til at afprøve teorien i praksis."

Du kan læse hele anmeldelsen her 

RELATIONEL DANNELSE - SE VIDEOKLIP MED GRO EMMERTSEN LUND OG GITTE HASLEBO


På konferencen Relationel Velfærd i juni holdt vi et oplæg om relationel dannelse i skolen. Tryk her for et uddrag af oplægget på video.

Vi er meget optagede af, hvordan lighed/ulighed i samfundet påvirker skolens processer og resultater, samt hvordan en revitalisering af dannelsesbegrebet kan understøtte mere lighed i skolen og i samfundet som helhed.
Vi har skrevet om dette emne i bøgerne; Relationsudvikling i skolen, Socialkonstruktionisme i organisationer – Kort fortalt og den kommende bog; Kulturudvikling i Skolen – hvordan? Bøgerne er alle fra Dansk Psykologisk Forlag.

 






 

NYHEDSBREV JUNI 2015

Kære alle

Så er der atter gode nyheder fra Haslebo & Partnere.

 

HASLEBO & PARTNERES LEDER- OG KONSULENTUDDANNELSE EFTERÅRET 2015

På opfordring fra vores kunder udbyder vi endnu et forløb på vores socialkonstruktionistiske uddannelse for ledere og konsulenter.

Uddannelsen henvender sig til nye og erfarne ledere og konsulenter, der ønsker inspiration til egen praksis i en offentlig eller privat virksomhed. På uddannelsen udfoldes idéer og metoder af særlig relevans for ledelse, konsulentarbejde og organisationsudvikling.

Uddannelsen består af fire moduler på hver to dage og løber fra august til november 2015. Den finder atter sted på det skønne kursussted Ithaca tæt på Hellerup station.

Uddannelsesdatoer:
Modul 1: Onsdag og torsdag den 26.-27. august 2015
Modul 2: Tirsdag og onsdag den 29.-30. september 2015
Modul 3: Tirsdag og onsdag d. 27.-28. oktober 2015
Modul 4: Tirsdag og onsdag d.24.-25. november 2015

Læs mere om uddannelsen og tilmeld dig her

 

BOGUDGIVELSE: SOCIALKONSTRUKTIONISME I ORGANISATIONER - KORT FORTALT


I dag udkommer bogen Socialkonstruktionisme i organisationer – kort fortalt af Gro Emmertsen Lund.

Bogen giver en kort, klar og sammenhængende indføring i, hvordan socialkonstruktionismen kan anvendes i organisationer. Du får også historien om, hvordan mange forskellige teoretikere og praktikere har bidraget til udviklingen af socialkonstruktionismens fire praksisformer; Systemisk tænkning, anerkendende udforskning, CMM og den narrative tilgang. Ikke mindst viser bogen, hvordan relationstænkningen vokser ud af socialkonstruktionismen, og hvilke løfterige perspektiver der ligger her.

Bogen henvender sig til dig, der arbejder med organisationsudvikling, ledelse, projektledelse og kommunikation. Enten du er medarbejder, leder, konsulent, studerende eller underviser.

Jan Henriksen, Børn- og ungedirektør, Middelfat Kommune: ”Som både praktiker og almindelig teoretisk nysgerrig var det en fornøjelse at læse bogen. Den giver et solidt overblik over de mange begreber, som i både pædagogik og ledelsespraksis er blevet bonmot i de seneste 10 år. Ved at placere dem i en teoretisk sammenhæng giver bogen begreberne et tiltrængt genløft og vitalisering med knivskarp præcision og gode eksempler. I et tilgængeligt sprog kobles mange menneskers mangeårige arbejde sammen i en sammenhængende fortælling om de fundamentale forandrings og forundrings-muligheder, der er i enhver praksis. Bogens eget bidrag er at foreslå socialkonstruktionismen som en overordnet praksisteoretisk forståelsesramme, hvor relationer og vores evne til at udvikle disse bliver en vigtig tilgang i alle organisationer. Som læser ser jeg frem til toeren.”

Camilla Wang, Rektor, University College Sjælland: ”Bogen holder vitterligt hvad den lover: En letlæst introduktion til fire socialkonstruktionistiske praksisformer, som er særdeles relevante for ledere, medarbejdere og konsulenter, der arbejder med organisationsudvikling. Og hvem gør efterhånden ikke det? Bogen er ualmindelig velskrevet og indeholder mange gode troværdige eksempler fra hverdagen i forskellige organisationer. Alt i alt lykkes forfatteren utrolig godt med at formidle de socialkonstruktionistiske praksisformer til at skabe bedre organisationer.”

Du kan bestille bogen på Dansk Psykologisk Forlag her: http://dpf.dk/produkt/bog/socialkonstruktionisme-organisationer

 

INSPIRATION FRA LOS ANGELES


Gro Emmertsen Lund er netop hjemvendt fra Los Angeles, hvor hun arbejdede sammen med professor John Winslade. Turen bød bl.a. på skolebesøg, undervisning og meget andet. Gro holdt to oplæg i løbet af ugen om relationstænkning i skolen. Det ene oplæg var for studerende og fakultetsmedlemmer på California State University of San Bernardino. Det andet var for skolekonsulenter, mobbekonsulenter, skolevejledere og socialarbejdere.

På mange skoler er man langt i arbejdet med Restorative Praksisser, Narrativ Mediering og Undercover Anti-mobbe teams. Men der er også en iver efter at gøre det endnu bedre, således at flere elever lærer mere, får en bedre skolegang og i sidste ende kommer videre i uddannelsessystemet. Her var interessen for relationstænkning stor og bogen Relationsudvikling i skolen blev efterspurgt på engelsk, hvorfor vi nu overvejer denne mulighed. Hvis du kender til uddannelser eller skoler, hvor en engelsksproget udgave af bogen kunne bruges, må du meget gerne kontakte os!

 

Bogen: Kulturudvikling i skolen – hvordan? udkom d. 6. november.

Den første bog Relationsudvikling i skolen udkom marts 2014 og er allerede udkommet i andet oplag.

Kulturudvikling i Skolen – hvordan? er den første bog på dansk om virksomme drivkræfter i skoleudvikling - og de drivkræfter, der IKKE virker. Bogen viser, hvilke indsatser der skaber sammenhæng og holder udviklingen på sporet, samt hvordan. Bogen indeholder en skatkiste af konkrete indsatser fra skoler i Danmark, Norge og Ontario, som kan inspirere alle skolens aktører med store perspektiver for den videre skoledrift og skoleudvikling i Danmark.

Du kan købe bogen her

 

Gro Emmertsen Lund har udgivet bogen: Socialkonstruktionisme i organisationer - kort fortalt. Bogen er en letlæst grundbog i socialkonstruktionistisk teori og praksis med særlig fokus på livet i organisationer. Du kan se et uddrag af bogen online her. Du kan købe bogen hos Dansk Psykologisk Forlag her.

Læs mere om denne bog samt vores andre udgivelser her.
 
 Klik her for at se en anmeldelse af bogen fra Magasinet Plenum. 

Et omfattende værk om uddannelse set i et socialkonstruktionistisk perspektiv er nu sluppet løs, og du kan downloade det ganske GRATIS her.

Der er tale om en worldshare bog med 20 kapitler fra 4 kontinenter og 12 lande, fx Australien, Kina, Canada, Mexico, USA og Norge. Fra Danmark er der to artikler: En af Peter Dahler-Larsen med titlen Evaluation as Social Construction og en artikel af Gitte Haslebo og Gro Emmertsen Lund med titlen: Practicing Relational Thinking in Dealing with Bullying in Schools.

Glæd dig til at læse om, hvad socialkonstruktionistisk inspirerede forskere, praktikere og forfattere er optaget af mht. uddannelse på tværs af kulturelle kontekster.

 

LIKE Haslebo & Partneres facebookside for vores bog 'Relationsudvikling i skolen' - og følg med i anmeldelserne af bogen og den løbende debat på skoleområdet